Forskning visar att designers har ett effektivt arbetssätt när det handlar om att förstå kärnan i ett problem och sätta sig in i användarnas behov. Genom att tänka och arbeta som en designer kan man hitta nya affärsmöjligheter och öka innovationsförmågan. Stanford d.school (Stanford School of Design) har varit drivande i att göra Design Thinking känt och Apple är ett av alla företag som har införlivat förhållningssättet i sina arbetsprocesser.
För det är just ett förhållningssätt. Inte bara en metod. Avgörande är att användaren, alltså målgruppens behov, hela tiden står i centrum under processen. Det gäller att skapa en djup förståelse för de människor som i slutändan ska ta del av lösningen. Först därefter skissar man på lösningen. Under processen involverar man målgruppen löpande och filar vidare tills man har en lösning som möter deras behov.
Spisprojekt i Kenya
Design Thinking kan appliceras på vad som helst: affärsutveckling, tjänster och produkter men även på stora samhällsutmaningar så som hållbarhet och sjukvård. Istället för att börja i hypoteser om vad kunder efterfrågar eller hur en produkt ska utvecklas så handlar det om att lyssna på människors riktiga behov.
– Det råder sällan brist på idéer kring hur man kan skapa affärer inom företag, men är det inte grundat i behov är det stor risk att det inte skapar nytta, säger Susanne Ringström, service designer på Expedition Mondial med många års erfarenhet av Design Thinking.
Det har uppstått många initiativ inom social innovation med Design Thinking som grund. Som exempel beskriver Susanne Ringström ett samarbete mellan Expedition Mondial och Stockholm Environmental Institute. Det är ett pågående spisprojekt i Kenya där användarna kan laga mat på ett sätt som är bättre för både hälsan och miljön. De som ska använda spisen är med och samskapar kring slutprodukten så att lösningarna passar användarnas egna verklighet. Design Thinking är demokratiskt och kraftfullt eftersom det ger alla i samhället en röst.
Slut på gissningar
Maria Stockhaus är en annan driven expert inom Design Thinking. Hon arbetar förutom i egna bolaget Innoki med bas i Berlin, med att bygga upp verksamhetsstöd inom Design Thinking på Stockholms Läns Landsting. Att arbeta med Design Thinking som metod innebär att ge sig ut i det okända.
– Man vet inte vad man kommer att hitta. Att se vad människor behöver istället för att gissa leder till lösningar du inte hade en aning om när du börjar processen. Och Design Thinking behövs med tanke på att 90 procent av alla nya produkter och tjänster som lanseras idag inte finns kvar efter ett år, säger hon.
Design Thinking i företagssammanhang
Att ha en förståelse för vilket värde man skapar för sina kunder är en förutsättning för att överleva som företag menar Maria Stockhaus. När man arbetar efter metoderna inom Design Thinking behövs det mod från ledningen så att medarbetare får utrymme att vara innovativa. Det gäller att våga tänka nytt även kring hur man organiserar sitt företag.
– Design Thinking passar extra bra när du vill komma nästa stora affärsidé, nästa produkt som du kan tjäna pengar på. Eller när det behövs lösningar på komplexa problem. Det handlar om att jobba i multidisciplinära team istället för den vattenfallsmodell som vi är vana vid, där varje disciplin håller sig för sig. I slutändan leder det till en ändrad företagskultur, avslutar Maria Stockhaus.
Fem tips för att boosta innovationsförmågan
-
Skapa en företagskultur för fritt tänkande
Gå bort från att några få i expertteam ska tänka ut vad andra vill ha. Ta vara på allas kompetens inklusive användarna för att skapa förståelse för problemet. Lägg bort dina hypoteser och din expertroll – lyssna istället på användare och deras behov. - Företagsledning måste vara modiga
Bygg tillit så att människor vågar vara innovativa. De flesta blir förvånade över hur innovativa de kan vara när de blir inbjudna att tycka till. Om man vill gå in i en process med Design Thinking har du inte alla svaren från början. Det kräver tillit och kan upplevas som skrämmande och utmanande. Öva på att starta projekt utan ett färdigt mål.
- Prova och prova igen
Design Thinking innebär att närma sig ett problem genom att prova sig fram. Skissa och prototypa, gör det konkret. Det tvingar en att sätta sig in i hur en lösningen verkligen kommer att bli. Testa era egna tjänster, häng ute i verkligheten, ring tio kunder och fråga vad de har för behov. Se prototyper som kommunikationsverktyg, inte en färdig produkt.
- Fira misslyckanden
Vi är alldeles för rädda att misslyckas. Tänk som David Kelly, förgrundsgestalt inom Design Thinking: ”Fail often, succeed sooner.” Experimentera, lyssna, gör om. Och gör om igen. Jobba i mindre projekt, kanske bara 2 veckor i taget så upptäcker du misstagen och kan göra om snabbare.
- Anställ designers i nya roller
Våga anställa designer för strategiska uppdrag. Kanske i ledningsgruppen?