Mikael Stjerna är en veteran i svensk motorjournalistik. Han har länge följt trenderna i bilindustrin och anlitas ofta för sin expertis. ”Få personer kan sägas ha bidragit till att utveckla svensk motorjournalistik som Mikael Stjerna”, konstaterade Kungliga Automobilklubbens (KAK) jury när han tilldelades KAK:s Journalistpris 2017.
Laddhybrider ökar
När Mikael Stjerna analyserar tjänstebilsmarknaden är det en trend som framstår allra klarast.
– Jag skulle säga att det som sticker ut är den starka ökningen för laddhybrider. När det nya bonus-malus-systemet börjar gälla vid halvårsskiftet ger det starka incitament för både laddhybrider och rena elbilar. Men elbilarna är ännu för dyra både i inköp och användning för att slå igenom på bred front. Däremot kommer det att betyda en mycket stark ökning för laddhybriderna.
– Redan idag har laddhybriderna runt 20 procent av den svenska tjänstebilsmarknaden. Jag skulle bli förvånad om den siffran inte stiger avsevärt efter att de nya reglerna träder i kraft, säger Mikael Stjerna.
Elbilar kommer på sikt
På några års sikt ser han dock att de renodlade elbilarna på allvar kommer att ta upp konkurrensen med hybriderna.
– I dagsläget är den förhållandevis begränsade räckvidden den största hämskon. Det i kombination med att dagens elbilar tar relativt lång tid att ladda samtidigt som laddningsnätet inte är särskilt utbyggt. Det gör att resor med elbil kräver planering, vilket avskräcker många.
– Men det här håller på att förändras. Inte minst går det väldigt snabbt när det gäller batterietvecklingen. Under 2017 togs ett dramatiskt kliv framåt. Tidigare var batterier om 30 kWh något väldigt ovanligt, men idag skulle jag säga att det inte går att sälja elbilar med sämre batterikapacitet. Snarare är det 40 kWh som håller på att etablera sig som det nya normala.
I höst kommer Jaguar med en modell med ett batteri på hela 85 kWh. Det säger en hel del om vilken utveckling vi kan förvänta oss under de kommande åren.
Blir VW:s lansering ny folkbil?
Men det riktigt stora trendbrottet ser Mikael Stjerna framför sig när de riktigt stora aktörerna på allvar ger sin in i konkurrensen om elbilskunderna.
– 2019 lanserar både Mercedes och Volkswagen helt nya elbilsserier. Och då handlar det om modeller som från grunden är utvecklade för eldrift – inte om fossilbilar som konverterats. Det ska bli väldigt spännande att se vad dessa skräddarsydda modeller har att erbjuda, säger Mikael Stjerna.
Mest nyfiken är han på Volkswagens nya EQ-serie.
– Förhandsuppgifter har ju gjort gällande att VW planerar att lansera en elbil med bra räckvidd och en prislappp runt 250 000 kronor – alltså motsvarande en konventionell Golf TDI. Om de skulle leva upp till det är det inget annat än en sensation. Med en nybilspremie på 60 000 kronor skulle en sådan bil bli oerhört förmånlig – så förmånlig att jag inte riktigt kan förstå hur man kan räkna hem ekonomin i den typen av projekt. Och hur skulle man klara leveranserna?
För tidigt räkna ut dieseln
Även om laddhybrider och elbilar har framtiden för sig är det dock för tidigt att räkna ut de fossila alternativen på tjänstebilsmarknaden.
– I dessa dagar är det ju många som förutspår dieselbilens nära förestående död, men jag tror att man ska vara försiktigt med sådana förutsägelser. Har man en vagnpark som ska rulla bekymmersfritt kanske 3 500 mil om året har jag svårt att se att det finns något riktigt alternativ. Visst kommer det att ske en viss överfyllttning till bensindrivna modeller. Men inte alls i så stor utsträckning som många kanske tror.
– Man ska också komma ihåg att de svenska reglerna behandlar bensin och dieseldrift ganska lika. I förslaget till miljözoner straffas till exempel både diesel- och bensinbilar som är äldre än 10 år ut i miljözon 2. Och den generation dieselbilar som kommer att lanseras år 2020-2021 kommer att ha samt renhet utseläppsmässigt som motsvarande bensinbilar. Därför tror jag också på en fortsatt andrahandsmarknad för dieslar.
Ingen marknad för etanol
Alternativa bränslen då? Nja, där är Mikael Stjerna mer skeptisk.
– Etanol kan man avskriva helt. Den marknaden är helt död. Gas däremot är riktigt intressant. Miljöprestandan finns där, men problemet är att varken privatpersoner eller företag ser någon realistisk möjlighet att räkna hem investeringen. För kommuner och landsting, som har miljökrav att leva upp till är däremot gasbilen ett bra alternativ. Liksom för företag som vill ha en miljöprofil samtidigt som de behöver klara lite längre körsträckor.
Fem råd till dig som ska välja tjänstebil
- Tänk noga efter hur bilen ska användas och låt det vara avgörande för valet. Är det viktigt att bilen är praktisk? Hur långt ska den köras? Hur mycket last ska den klara? Hur mycket slitage?
- Behöver du en bil som ska gå långt kan diesel fortfarande vara det mest realistiska alternativet.
- Kommer det att handla om mer begränsade körsträckor är laddhybriden an stark kandidat. I synnerhet om ditt företag har en offensiv miljöpolicy.
- Är miljöaspekterna allra viktigast för ditt val kan en renodlad elbil vara ett alternativ. Tänk dock på att välja en modell med batterikapacitet som räcker för dina behov.
- Bor du i Stockholm eller Göteborg bör du tänka på att värdet av trängselskatt inte längre ingår i bilförmånen. Tidigare kostade det inget för förare som använde tjänstebil för privata resor att passera betalstationer för trängselskatt. Från 1 januari 2018 blev dock trängselskatten skattepliktig för den här gruppen. För den som använder tjänstebilen för jobbpendning kan det innebära en avsevärd kostnadsökning.