Att dåliga betalare lovar stort men håller tunt är något som Mathilde Havsinge, säljchef på Intrum, är välbekant med:
– Ja, det är typiskt att företagaren har lagt mycket tid på att få betalt av sin kund innan vi kontaktas. Man har provat allt och ägnat mycket tid åt ärendet istället för att göra det företagaren är bäst på, att driva sin kärnverksamhet. När vi går in och hjälper blir det en aha-upplevelse för dem hur mycket tid som de har lagt ner i onödan.
Inkassobranschen har utvecklats mycket de senaste 15 åren. Inkasso handlar nu om mycket mer än bara indrivning av skulder. De flesta stora aktörer erbjuder ett stort utbud av tjänster som har med kassaflödet att göra, så som inkasso, fakturaköp, påminnelseservice och juridisk hjälp vid betalningstvister.
Sena betalare är ett samhällsproblem
Det är ingen tvekan om att sena betalningar ställer till det för fler än den enskilde företagaren. I en undersökning som Intrum har gjort uppger tre av tio företagare att sena betalningar är ett hinder för deras tillväxt. Och en av fyra säger att det till och med hotar företagets överlevnad.
Små- och mellanstora företag pressas av långa betalningstider när storföretagen prioriterar sina egna kassaflöden. Speciellt byggbranschen är utsatt. UC:s statistik visar att byggindustrins negativa utveckling fortsätter med en ökning av konkurserna på 20 procent jämfört med förra året*.
Inkassobolag som samarbetsparter
Många nya företagare har en avancerad affärsplan men har inte tänkt på vad som händer om kunden inte betalar i tid. Precis som företaget har en bankkontakt eller en redovisningskonsult bör man ha en kontakt etablerad även med ett inkassobolag tycker Mathilde Havsvinge.
– Det är en rätt mäktig känsla att inte stå maktlös, utan att känna att vi finns vid din sida och jobbar åt dig, säger hon.
Det är värt att nämna att det går att sköta påminnelser och kontakten med kronofogden helt själv. Men det tar tid från företagets kärnverksamhet och det är viktigt att de formella formuleringarna i påminnelser och krav blir korrekta.
Hur ska man tänka som företagare?
Ett inkassobolag kan hjälpa dig att ta ett helhetsgrepp över dina rutiner på reskontra. Det innebär bland annat att man tittar på vad som har lett fram till att du har råkat ut för dåliga betalare och hur du kan undvika det i framtiden.
– De flesta bolag har ett behov att ha ett samarbete som gynnar sunda och lönsamma affärsrelationer. Har du etablerat ett samarbete så kommer antalet betalningsärenden troligtvis minska. Med ett seriöst inkassobolags varumärke i dina påminnelser framgår det att du har säkra rutiner och tar sena betalningar på allvar. Du får ett större tryck bakom din påminnelse, avslutar Mathilde Havsvinge på Intrum.
Hur ska du tänka när du väljer inkassobolag?
Mathilde Havsvinges tips är:
- Det är avgörande att bolaget är seriöst. De ska vara medlemmar i Svensk Inkasso och ha inkassotillstånd från Datainspektionen. Då vet du att de tillämpar god sed i enlighet med inkassolagen.
- Ett bra inkassobolag är intresserade av din företagarresa och ger dig råd och tips för din bransch. De ska gärna ha ett brett utbud av tjänster för att kunna ge dig stöd där det behövs.
- Välj ett inkassobolag som tar ett aktivt socialt ansvar och som har ett varumärke med värderingar som du själv delar.
- Det är viktigt att du känner ett grundmurat förtroende för bolaget. Inkassobolaget kommer att företräda dig och vara en ambassadör för dig inför dina kunder. De ska vara rädda om din kund. Trots att en kund inte har betalat i tid vill många ändå behålla relationen och göra fler affärer med den kunden.
Foto: Ulf Johansson
* Siffrorna kommer från UC:s branschstatistik för konkurser och gäller april månad, 2017.