Men vi tar det från början. Närmare bestämt från 2008. Det är då Andreas Wilhelmssons entreprenörsresa tar sin början. Han är 17 år och går på gymnasiet i Skövde.
– På den tiden var jag en riktig datanörd. Och det var inte så att jag bara spelade spel. Jag gjorde allt med datorn. En vän till familjen som visste om mitt dataintresse frågade en dag om jag kunde tänka mig att hjälpa honom med en hemsida om jag fick en femhundring för besväret. Självklart sade jag ja, berättar Andreas.
När 500-lappen var hans tog han med den och gick till närmaste ICA-butik för att fira med Cola. På butikens anslagstavla hängde en lapp från kommunens Nyföretagarcentrum. ”Funderar du på att starta eget?” var budskapet. Andreas kände direkt att det var precis det han gjorde och bestämde sig för att gå på den aviserade träffen för hugade nyföretagare.
– Där fick jag träffa en väldigt duktig rådgivare. Det där mötet satte igång mycket inom mig och jag körde igång mitt första företag ganska omgående.
Företaget hette Voonix. Verksamheten bestod av produktion av hemsidor. Första året omsatte det 70.000 kronor och följande år den dubbla summan. Det blev bra extrapengar för gymnasieeleven Andreas.
Blev tokinspirerad i Globen
2009 tog han studenten och sedan fortsatte han med högskolestudier, precis som de flesta av gymnasiekompisarna. Men det blev bara tre månader på högskolan. Något annat kom nämligen emellan.
– Jag hamnade på ett event kring sälj och pesonlig utveckling i Globen och blev tokinspirerad. Efter det nördade jag in på allt som har med entreprenörsskap att göra. Jag försökte lära mig så mycket som över huvudtaget var möjligt.
Så istället för att plugga vidare startade han nästa företag – webbyrån Davelo. Och det var full fart från början. Redan efter några månader hade Davelo fyra anställda, och ett år senare hade siffran ökat till tio. Som mest hade Davelo 15 anställda. Men expansionen hade gått lite väl fort skulle det visa sig. 2013 var konkursen ett faktum.
– Väldigt tråkigt förstås, men jag lärde mig väldigt mycket på den resan. Mycket mer än jag har tid att gå in på här, men ett grundfel var att jag som trodde jag var duktig på försäljning hade missat hur viktigt det är att välja de kunder man verkligen vill jobba med och istället sagt ja till allt utan att blinka. Jag hade också missat mycket när det gällde ledarskapert – att tänka och planera långsiktigt – och jag var usel på att delegera. Jag trodde att precis allt måste gå via mig. Det fungerar aldrig i längden i en expanderande verksamhet.
Dyr läxa
Det blev en dyr läxa både rent ekonomiskt och personligt. I konkursen förlorade Andreas också en viktig del av sin identitet. Det tog nästan ett år innan han orkade göra något över huvudtaget. Overksamhet har dock aldrig legat för Andreas och han har aldrig lidit brist på idéer. Snart var han på banan igen. Den här gången som entreprenörscoach och föreläsare.
– Under de följande två åren medverkade jag som konsult till att förverkliga affärer värda totalt 30 miljoner kronor. Därmed kunde jag betala av mina skulder och själv satsa framåt.
Idag ägnar Andreas huvuddelen av sin tid åt tre skilda projekt. Han driver ett eget IT-konsultbolag, han håller föreläsningar på temat produktivitet och entreprenörsskap och han har gått in som vd och delägare i Ljusgårda AB som håller på att etablera landets största vertikala inomhusodling i Tibro.
– Ett otroligt spännande projekt. Odlingen sker på 7.000 kvadratmeter i en före detta industrilokal. Vi utnyttjar digitala verktyg och har byggt upp ett system med sensorer som gör att vissa delar av processen är automatiserad. Snart skördar vi de första fem tonen ruccola.
Vad är det bästa med den här affärsidén?
– Att den löser grundläggande problem. Vi behöver alla äta mer grönsaker och frukt, men bortåt 80 procent av allt som konsumeras är importerat. Det har rest långt vilket knappast är bra för klimat och miljö, dessutom innebär det att näringsvärdet i produkterna är lägre än det borde vara. Att minska importen och bli mer självfölrsörjande är ett ganska självklart mål.
Var ser du dig själv om fem år?
– Då har vi etablerat Ljusgårda till ett nastionellt täckande företag i 100-miljonersklassen. Det återstår att se om jag är rätt person att ta verksamheten vidare därifrån. Det får framtiden utvisa. Men jag ser definitivt att jag har en viktig roll i att hjälpa andra entreprenörer att utveckla sina idéer och investera i deras företag.
Som föreläsare fokuserar Andreas Wilhelmsson sitt budskap till två områden. Entreprenärsskap och produktivitet. Här bjuder han på tre tips i vardera kategorin.
Tre tips till nyföretagaren
- Dröm stort börja smått
Visioner är viktiga. Så våga drömma, och dröm stort. Men var noga med att konkretisera drömmarna. Vilket är det första lilla steget som kan ta dig en liten bit närmare din stora dröm. Ta det steget direkt. Gör det redan idag. - Learning by doing
Ska du sitta och rita och skissa på den perfekta affärsidén lär du bli sittande. Då kommer du aldrig till skott. Testa dig fram. För varje erfarenhet lär du dig något och kommer närmare ditt mål. - Sälj först
Vem säger att du måste ha en färdig produkt eller prototyp för att börja sälja. Sälj i förskott! Om ingen är beredd att betala för din idé är den antagligen inte tillräckligt bra. Då vet du det och kan växla in på ett annat spår.
Tre tips för ökad produktivitet
- Tre saker per dag
Börjar du en ny dag med en att-göra-lista med 20 punkter – eller kanske ännu fler. Du är knappast ensam. I bästa fall lyckas du beta av 15 och känner dig stressad och misslyckad. Tänk om! Gör istället tre saker per dag och låt varje sak ta max två timmar. Välj de tre punkterna noga. Det ska vara sådant som verkligen tar verksamheten framåt. Resten? Det får du delegera eller skjuta upp. Följer du detta råd kommer det som är viktigt i fokus, du lär dig hushålla med din tid och slipper känna frustration. - Ta kontrollen över din tid
Stäng av alla notifikationer i mobilen och på datorn. Det är du som ska bestämma när du vill ta del av omvärlden – inte omvärlden som ständigt ska pocka på din uppmärksamhet. Jag lovar att du kommer att få så mycket mer gjort och kunna tänka fler viktiga tankar till slut. - Låt jobbmailen vänta
Öppna aldrig jobbmailen förrän den första punkten på listan vi pratade om i punkt nummer ett är avklarad. Det är en lika viktig signal till omvärlden som till dig själv. Din tid kommer aldrig att räcka till allt. Behåll fokus på det som är allra viktigast.
Om Andreas Wilhelmsson
Född: 1990
Gör: Skaraborgsentreprenör och vd för Ljusgårda AB.
Familj: Fästmö och två barn.
Bor: I villa utanför Hjo.
Uppskattar: Att dansa en riktigt bra bugg. Har ett förflutat som tävlingsdansare.
Ogillar: Att skjuta ifrån sig problem på andra.
Bra på: Fokus och struktur.
Inte lika bra på: Att hänga med i aktuell sport. Jag vet aldrig vad nästa VM handlar om.