– Flyttar du bara över samma gamla tjänst till en digital plattform har du egentligen inte åstadkommit något alls. Det är när du använder den digitala tekniken till att förverkliga något som tidigare inte varit möjligt som du är på rätt väg. Att digitalisera ska vara att tänka nytt för att radikalt förbättra kundvärdet eller användarupplevelsen, säger hon.
Beata Wickbom brukar titulera sig digitaliseringsexpert. Karriären startade på Spray där hon ansvarade för PR och marknadsföring. Idag fungerar hon dels som rådgivare åt företag och organisationer, dels som föreläsare och inspiratör. Hon är flitigt anlitad som moderator och driver tillsammans med Emma Egnell Hej Digitalt – Almedalens största arena kring frågor som handlar om digitaliseringen av Sverige.
Digitalisering alltså, men vad är det egentligen?
– På engelska skiljer man mellan begreppen digitise och digitalize. Digitise beskriver egentligen bara processen att konvertera en analog process till en digital. Digitalize inkluderar enligt min definition ett mycket viktigt moment av att tänka nytt. Det är den innebörden av ordet jag avser när jag talar om digitalisering.
– I min värld handlar det om att på ett innovativt sätt använda sig av digital teknik för att uppnå verksamhetens eller företagets mål, skapa en bättre kundupplevelse, lära mer i skolan, bli friskare eller vad det nu är verksamheten har som mål att uppnå, säger Beata Wickbom.
Kan du ge ett konkret exempel?
– Ta skolan, då menar jag att man inte ska inbilla sig att man har digitaliserat klassrummet genom att slänga ut kritorna och byta ut svarta tavlan mot en digital. Däremot är du på rätt väg om du ger varje elev en digital plattform assisterad av artificiell intelligens som ständigt ger varje elev nya utmaningar.
Hur kan man lära sig att förstå digitaliseringsprocessen?
– Det första steget är att undersöka och förstå möjligheterna. För att göra det är det nödvändigt att titta bredare – inte begränsa sig till sin egen bransch. Nästa steg är att experimentera, att fokusera på en specifik utmaning, utforska och prova sig fram. När man har hittat en lösning är det dags att implementera. Fungerar det gäller det att skala upp och accelerera.
Det låter som en ganska tuff utmaning för många företag.
– Absolut. Företag i allmänhet gillar inte det här. De avskyr att göra fel, så de vill redan från början veta vilken lösning som är den rätta. Men digitaliseringsprocessen kräver faktiskt ett utforskande och experimenterande arbetssätt.
– En annan viktig läxa många företag behöver lära är att frågor om digital teknik inte längre är något man kan skicka över till IT-avdelningen och hoppas att det löser sig med det. Idag är det frågor som berör hela verksamheten. Det gäller att ta avstamp i verksamhetens kärna – vad är det vi håller på med – och därefter initiera en process som mynnar ut i att man kan göra det bättre på alla nivåer. Klyftan mellan de företag som har förstått det och de som fortfarande inte har börjat tänka tanken kommer bara att öka.
Men att utforska och experimentera innebär ju en risk att göra fel.
– Visst är det så. Men att göra fel är ju att ha försökt. Då vet du vad som inte fungerade och har större chans att göra rätt.
Vilka är de viktigaste nycklarna för att förstå den digitala samtiden och framtiden?
– Titta på de riktigt stora – Google, Apple, Amazon och liknande företag. Lär dig av de som är bäst i världen på användarupplevelsen och fundera över hur du kan överföra deras insikter till din egen verksamhet. Det är också viktigt at rekrytera ledare som inte har så mycket prestige utan kan uppmuntra ett utforskande arbetssätt och vågar riskera att misslyckas. Utan att ta den risken är det omöjligt att lyckas.
– Samarbete är en annan nyckel. Jag tror att vi kommer att få se många nya och ofta oväntade samarbeten mellan företag i helt olika branscher. Samtidigt är det viktigt att jobba så nära kunderna som möjligt. Då kan du dra verklig nytta av användarinsikterna.
Vilket är det vanligaste misstaget företag gör när de ska bli digitala?
– Många väntar för länge innan de kommer till skott. De vill så gärna att tekniken ska vara perfekt innan de vågar ta steget. Det de glömmer är att snabbhet är en framgångsfaktor. Dessutom ska man ha klart för sig att processen måste fortsätta hela tiden. Nya möjligheter uppstår ständigt. Det gäller att ta vara på dem, säger Beata Wickbom.
Fem digitala trender som kommer att förändra världen
- AI blir på riktigt - AI håller med snabba steg på att bli så bra att det blir relevant i människors vardag. I och med att artificiell intelligens blir både billigare och mer kraftfull blir möjligheterna att bygga kundtjänster oändliga. AI kommer att förstå mina behov och därför blir tjänsterna intressanta.
- Experthjälp blir tillgängligare - Digitala tjänster gör det möjligt att involvera och samarbeta med experter utanför den egna organisationen. De hittas via Linkedin och andra plattformar och möjliggör nya kreativa samarbeten.
- Lärandet blir digitalt - Kompetensutveckling blir allt viktigare och den kommer mer och mer att ske på digitala plattformar. Via smartphonen har varje medarbetare ständigt en expert i fickan.
- Rösten styr - Röststyrning kommer att bli det dominerande gränssnittet för allt fler applikationer. Det mesta blir mycket enklare om vi slipper hålla på att pilla på skärmar.
- Prylarna blir uppkopplade - Internet of things blir en realitet. Snart kommer varje företag att ha flera hundra uppkopplade prylar i verksamheten. Alltifrån skrivare till apparatur som mäter luftkvaliteten i kontorsrummen.
Om Beata Wickbom
Ålder: Född 1968.
Gör: Digitaliseringsexpert och digital rådgivare.
Familj: Ja.
Bor: Danderyd.
Uppskattar: Nyfikenhet, naturen, människor.
Ogillar: Snålhet och maktutövning.
Bra på: Tänka, inspirera, åka skidor.
Inte lika bra på: Räkna, vänta, städa.