Cecilia Nyblom arbetar med att stötta företag och organisationer i arbetet med att bli mer attraktiva arbetsgivare som attraherar, behåller och utvecklar rätt personer för att nå sina affärsmål. Hon jobbar i alla branscher och oftast direkt ihop med vd eller ledningsgrupp.
Just nu är det mycket som händer i omvärlden som globalisering, digitalisering och brist på personal men också rätt kompetens. Det påverkar hur vi jobbar idag och framåt. Cecilia Nyblom ser det som både en utmaning och en otrolig möjlighet. I flera branscher har den traditionella platsannonsen börjat försvinna.
– För mig är det tydligt, arbetsgivare måste vända på hur de jobbar. Istället för att tro att duktiga personer ska komma och knacka på dörren behöver de ut och möta dem där de är.
Flexibilitet allt viktigare
Idag väljer allt fler att starta eget. Många vill ha mer flexibilitet och väljer inte sällan projektanställningar eller andra typer av tillfälliga uppdrag framför fasta anställningar.
– Företag som endast anställer tillsvidare och som har en modell som innebär att en anställd behöver stanna flera år för att det ska bli lönsamt kommer att få det tufft. Jag tror att vi behöver tänka större och jobba mer flexibelt.
Cecilia Nyblom gillar egentligen inte att prata om trender även om hon tycker det är viktigt att vara påläst och ha koll på omvärlden. Hon vänder sig emot att vissa tolkar trender som absoluta sanningar, eftersom en trend inte behöver vara rätt för just dig eller ditt företag.
– Vi måste arbeta med att på riktigt vara en bra arbetsgivare och få ut det till dem som vi vill nå. Även kunder bryr sig om detta. Det handlar till stor del om att skapa ett team med engagerade medarbetare som själva vill agera ambassadörer och prata gott om dig som arbetsgivare, säger hon.
Employer branding fortsatt viktigt
Människor idag vill jobba i en kultur som man upplever stämmer överens med en själv och som man är stolt över att vara en del av. Att arbeta med employer branding, eller arbetsgivarvarumärke som det också kallas, är med andra ord viktigare än någonsin tycker Cecilia Nyblom. Ledningen och HR måste bygga ett företag som människor vill jobba på och som ger bra medarbetarupplevelser i linje med företagets mål och vision. Det är utmanande eftersom det inte finns en patentlösning som passar alla.
– Det många ofta ”glömmer bort” när man arbetar med employer branding är målgruppsanalysen. För att företaget ska nå sina långsiktiga mål måste vi förstå vilka vi behöver framåt. Vilka är det som ska realisera målen? Det är först när vi vet vilka de är, som vi kan titta på var de finns, vad som är viktigt för dem och var och hur de vill kommunicera med oss. Börjar vi inte i den delen är det egentligen bara tur om vi prickar rätt med employer branding aktiviteter och samarbeten.
När du gör employer branding arbetet gediget från grunden så kommer du snart börja se resultaten – på riktigt.
Vad tror du är viktigast i framtidens rekrytering?
– Den personliga kontakten och interaktionen. Som företagsledare måste du ha koll på vad som händer i världen och se till att ni är en attraktiv arbetsgivare för de ni vill behålla och attrahera. Jag tror att fler och fler ledningsgrupper kommer ha en affärsnära HR som en oerhört viktig del av det teamet. Givet att affärsmålen är VAD ett företag ska uppnå så sitter ju en vass HR med en stor del av HUR de uppnår detta, anser Cecilia Nyblom på Sweden HR group.
Checklista flexibilitet
- Om större andelen av våra anställda bara kommer att stanna ett par år, hur behöver vi då organisera oss? Hur anpassar vi processer, introduktion, mentorskap och utveckling till det?
- Hur kan vi anpassa oss till framtiden och jobba med mer flexibla lösningar så som interim- eller t.ex. projektlösningar?
- Ska vi arbeta med att återanställa duktiga personer som tidigare har jobbat hos oss i syfte att ta vara på den utbildning och kunskap vi redan har gett dem?
- Om vi breddar eller ändrar vår målgrupp, hur ska vi då jobba med att vara en attraktiv arbetsgivare för dem?
- Hur säkerställer vi en stark och affärsnära kultur och hur får vi med oss alla våra medarbetare när vi hittar nya sätt att jobba på?
Foto: Magnus Skoglöf
Om Cecilia Nyblom
Jobbar som organisationskonsult inom HR på Sweden HR group och är expert inom talent management. Hon arbetar på ledningsnivå, bland annat med employer branding, kultur, kompetens, ledarutveckling och målstyrning. Cecilia utbildar även HR, chefer och ledningsgrupper på Talent Management. Cecilia har mångårig erfarenhet av HR. Innan Sweden HR group var hon chef på McKinsey & Company där hon ledde arbetet med rekrytering och employer branding för deras Sverigekontor och drev flertalet HR strategiska initiativ på global nivå.