Hypen kring elbilstillverkaren Tesla i kombination med de senaste årens snabba utveckling av batteritekniken har satt press på den konventionella bilindustrin. Så gott som alla etablerade personbilstillverkare är i full färd med att ta fram elbilar om de inte redan har gjort det. Toyota förutspår att den fossildrivna personbilen är helt död år 2050 och i Arabvärlden har man börjat förbereda sig för en framtid utan olja.
Ja, att elbilen är het är det ingen tvekan om. Enligt en undersökning som den skandinaviska elbilsmässan Ecar Expo lät genomföra hösten 2017 funderar hälften av bilägarna på att byta till elbil.
Var kan du ladda?
Men vad ska då elbilsköparen tänka på? Passar elbilen alla?
Vi frågade Bertil Moldén, VD på branschorganisationen Bil Sweden och föreningen Gröna Bilisters Martin Prieto Beaulieu.
– Det första man ska fråga sig är om man har möjlighet att ladda bilen dels där man sover på natten, och dels där man jobbar på dagen. Om svaret inte är ja på båda frågorna ska man inte ens fundera över att skaffa en renodlad elbil. Tyvärr innebär ju det att en stor del av alla som bor i flerfamiljshus blir diskvalificerade. För dem är det bättre att rikta in sig på en hybridbil, säger Bertil Moldén.
Fungerar för flertalet resor
Hur är det då med räckvidden? Martin Prieto Beaulieu menar att elbilen fungerar för de allra flesta resor.
– Idag finns det elbilar som klarar upp till 40 mil på en laddning. Så jag skulle säga att elbilar fungerar för 98 procent av alla resor. Men en förutsättning för att ha elbil är att den går att ladda vid minst ett tillfälle per dygn. Alla moderna elbilar klarar resorna till och från jobbet utan att ladda – förutsatt att man inte har längre än tio mil till jobbet, säger Martin Prieto Beaulieu.
Räckviddsångest
Idag finns det tusentals laddstationer runtom i landet, och antalet växer snabbt. De flesta finns dock längs de stora vägarna och i större städer.
– Visst måste en elbilsägare planera. Men jag skulle ändå säga att räckviddsångest är något som mest sitter i huvudet på personer som ännu inte gått över till eldrift. Elbilsförare brukar sällan uppleva det här som ett stort problem. Men om man inte har en elbil som kan snabbladdas, och har den allra längsta räckvidden, väljer man kanske att hyra en bil för den årliga skidresan, säger Martin Prieto Beaulieu.
Dyr i inköp
Vad kostar det då? Ja, det beror på hur man resonerar. I inköp är elbilen betydligt dyrare än en fossildriven. Minst 150.000 kronor mer jämfört med en likvärdig bil med bensin- eller dieseldrift. En del av merkostnaden får man dock tillbaka. Den så kallade supermiljöbilspremien, som gäller fram till 1 juli 2018, innebär att man får tillbaka 40.000 kronor efter inköpet. Och 2018 väntas premien ersättas av det s.k bonus-malus-systemet som föreslås bli än mer förmånligt för elbilsköpare.
Billig att köra och äga
Att köra och äga en elbil är däremot betydligt billigare. Elkostnaden uppgår till runt två kronor per mil och driftskostnaderna är också lägre. En elbil har färre rörliga delar än en konventionell bil och fordrar därför inte alls lika mycket service.
– Räknat över tre år blir totalkostnaden – det man brukar kalla total cost of ownership – faktiskt lägre för elbilen. Men förutsättningen är att man har en årlig körsträcka på minst 2000 mil för att snabbare tjäna in investeringen, säger Martin Prieto Beaulieu.
Checklista för dig som funderar på elbil
• Har du möjlighet att ladda bilen hemma? Att ladda batterierna medan du sover är optimalt.
• Kan du ladda bilen när den står parkerad vid din arbetsplats? Viktigt om du kör mycket under dagen och sedan har en bra bit hem. Viktigt om du kör laddhybrid och har mer än två mil hem.
• Hur ser dina körvanor ut? Kör du mer än 20 mil per dag är en laddbar bil knappast det bästa alternativet för dig – ännu.
• Ska du ut på långresa. Försäkra dig om att du kan hitta laddställen på resvägen. Ruttplanerare med laddplatser hittar du här
• Tänk på att räckvidden som tillverkarna uppger ofta är optimistisk och bygger på optimala förhållanden. En kall svensk vinterdag får man minska räckvidden med upp till 40 procent.