Länge har nyhetsbrevets död förutspåtts, ändå finns det kvar och har hälsan. Det finns flera anledningar till det. E-post är en av de sista kanalerna som du själv har kontroll över när den organiska räckvidden minskar i sociala medier. Du når målgruppen på ett kostnadseffektivt sätt och kan anpassa din kommunikation efter olika kundgruppers behov.
– Nyhetsbrev är en direkt kanal till din målgrupp, som de aktivt har bett att få ta del av. Det betyder att det finns ett intresse som du kan vårda och utveckla. Inom B2B-marknadsföring är e-post dessutom den bästa kanalen för att utveckla potentiella kunder till faktiska kunder, så kallad lead nurturing, menar Pontus Staunstrup. Han är digital strateg och föreläsare inom marknadsföring med 25 års erfarenhet.
Med nyhetsbrev får du möjlighet att bygga en starkare relation till dina kunder. Kunderna, speciellt de återkommande, köper inte av dig för att du har något att sälja i första hand, utan de köper för att de litar på dig, känner lojalitet och gillar det du står för.
Gör det relevant
Vill du lyckas ska du hela tiden ha mottagarna i bakhuvudet. De bryr sig inte om vad du vill ha ut för information, de bryr sig om sådant som berör dem och deras behov.
– Ett bra nyhetsbrev är relevant för mottagaren. Med rätt innehåll vid rätt tidpunkt blir det som en present, säger Jessica Arhammar som är innehållsstrateg på OTW och arbetar med kunder som Volvo, SAS, Lärarnas Riksförbund och Assa Abloy.
Jessica Arhammar nämner som exempel när hon gjorde en fotokalender och gav bort i julklapp ett år. Året efter kom det en påminnelse från företaget att det börjar närma sig jul ihop med en rabattkod. Svårare behöver det inte vara att göra relevant innehåll.
Så intressera dig för din publik. Och det behövs inget avancerat marketing automation-system för det, utan det går bra att börja i liten skala. Titta i ditt CRM-system och se vilka som köper vad. Eller bjud några ur målgruppen på lunch för att ta reda på mer om vad de har för utmaningar på jobbet och vad de skulle vara intresserade av att läsa om. Det kan ge förvånansvärt mycket.
Dokumenterad strategi viktig
För att ett nyhetsbrev ska ha någon mening måste det finnas en strategi. Utan strategi blir det i bästa fall att som att kasta pengarna i sjön, i värsta fall skadar du relationen med din målgrupp anser Jessica Arhammar. Så tänk igenom följande:
Vad är nyhetsbrevets syfte?
Bestäm vad som är målet med ditt nyhetsbrev. Vill stärka eller förändra bilden av ditt varumärke? Vill du locka fler besökare till din sajt? Vill du öka försäljningen?
Vilka ska du skicka till?
Ju mer du lär känna din målgrupp, desto mer träffsäker blir din kommunikation. Vad vill din publik ha för innehåll? Och hur får du det innehållet att passa med dina mål för e-postutskicken?
Vad har du för tidsplan?
Hur ofta ska du skicka nyhetsbrevet och vid vilken tidpunkt? Hur ofta vill dina mottagare ha det här brevet?
Vem ansvarar?
Utse någon som ansvarar för brevet så att det går iväg enligt tidplanen ni har bestämt och med rätt innehåll.
Mät och följ upp målen
Sätt upp tydliga mål så att du kan mäta effekten av dina insatser och göra ändringar efter behov.
Undvik fallgroparna
Pontus Staunstrup och Jessica Arhammar är helt eniga om att ett det vanligaste misstaget är att inte förstå vad prenumeranten vill ha ut av nyhetsbrevet. Ett annat är att innehållet blir för spretigt för att det ska passa många. Dela istället in mottagarna i mindre grupper och anpassa innehållet till dem.
– Jag ser också många som tycker att ”vi borde ha nyhetsbrev” men som inte gör en strategi och skickar ut sina nyhetsbrev nästan som ett nödvändigt ont och utan tanke, säger Jessica Arhammar.
Fem tips om du vill skicka nyhetsbrev som blir lästa
1. Förstå vilken roll ditt nyhetsbrev spelar för prenumeranterna.
2. Skapa unikt innehåll som bara finns där för att höja värdet.
3. Lägg krut på utformningen.
4. Var noga med att hitta en bra ämnesrad och pre-header. De ska locka till läsning!
5. Mät och följ noggrant upp vad som fungerade i utskicken. Det gör att du kan lära dig vilka typer av innehåll och utskickstider som fungerar.