Arbetslivet idag är mycket mer uppgiftsorienterat än förr. Vi jobbar alltmer i team som sätts ihop över avdelningsgränserna på företagen för att lösa en viss uppgift. Samtidigt har en ny, mer flexibel arbetsmarknad börjat växa fram med tillfälligt anställda, den så kallade gig-ekonomin. Det innebär slutet för de livslånga anställningarna och banar vägen för frilansare, konsulter och projektanställda som tar tillfälliga ”gig” hos uppdragsgivare. För chefer som vill sätta ihop så optimala team som möjligt innebär detta att de behöver ha en större medvetenhet om medarbetarnas styrkor.
Vi pratar för lite om styrkor
Fråga vad någon är riktigt bra på och det uppstår ofta en tystnad. Eller så får du ett svar som är lite lagom, som inte sticker ut för att undvika att förhäva sig eller riskera att inte få medhåll.
– Det finns mycket politik och rädslor i det här. Det är vanligt att svara det som man tror att chefen vill höra. Om en medarbetare skulle säga en styrka som inte ingår i rollen man är anställd för, så uppstår det en obekväm situation, säger Pia Lanneberg som är en av Sveriges främsta experter inom coaching, ledarskap och personal branding. Hon hjälper människor att bli synliga och tydliga på sin arbetsplats, bland annat genom att identifiera deras signaturstyrkor.
Vad är en styrka?
Styrkor är det som utgör en viktig del av en persons arbetsliv, det man dras till och anmäler sig frivilligt till och som man vill förkovra sig inom. Det räcker inte att vara bra på något för att kalla det en styrka. Man kan vara bra på saker av ren rutin, inte för att man känner lust att göra uppgiften egentligen.
– En styrka är en aktivitet som vi har fallenhet för, är riktigt bra på och älskar att göra. Just ”kulfaktorn” är ofta förbisedd när man talar om styrkor. När vi gör det vi tycker är kul blir vi ännu bättre och vi är beredda att lägga ner mer tid, energi och kraft. Något som förstås gynnar företaget.
Enligt Pia pratar de flesta av dagens chefer för mycket om svagheter där medarbetare ska förbättra sig, istället för att fråga ”Vilka styrkor vill du utveckla för att bidra ännu mer till företaget?”.
Medarbetare behöver bli sedda
Internationella studier visar att företag som är bra på att lyfta fram medarbetarnas styrkor ökar produktiviteten och minskar personalomsättningen Om chefer missar att se medarbetarnas styrkor leder det till en lägre energinivå och produktivitet. Medarbetarna tycker inte det är kul att gå till jobbet, de blir lågproduktiva och lättare utbrända.
– Jag ser företaget som ett pussel där medarbetarna utgör vars en pusselbit. Chefer i svenska företag måste uppmuntra till ett klimat där det är ok att prata om sina styrkor, så att man som medarbetare lär sig att sätta ord på sin pusselbit och kan berätta hur man bäst bidrar. Här finns det ofantliga vinster att göra, både för individen och företagen, avslutar Pia Lanneberg.
Hitta dina medarbetares styrkor!
1. Be dina medarbetare identifiera aktiviteter där de känner
- sig fyllda av energi, glädje och personligt tillfredsställelse
- sig effektiva, duktiga och framgångsrika
- att det känns lätt och att de gör aktiviteten utan större ansträngning
- att de är kreativa och genererar många bra idéer
- att de inte behöver kämpa för att koncentrera sig, i stället är de så koncentrerade och fokuserade att tiden flyger iväg och de måste påminna sig själva att det är dags att sluta.
2. Stäm sedan av om det som utmärker de här speciella aktiviteterna är att:
- de hela tiden vill lära sig mer och de lägger ner en hel del tid för att hitta fler verktyg och tekniker för att vässa sin förmåga ytterligare ett snäpp
- de anmäler sig ofta frivilligt för att göra den är typen av aktiviteter
- de dras till den här typen av aktiviteter och även om de är trötta efter att ha utfört en sådan aktivitet så är de snart sugna igen.
Är svaret ja på alla frågor under punkt 2 har du och din medarbetare lyckats att identifiera viktiga signaturstyrkor. Om du kan hitta sätt som medarbetaren får använda sig av sina signaturstyrkor kommer det att utveckla företagets verksamhet och leda till att medarbetaren kan bli den värdefulla resurs som hen vill vara.