Markus Dahlberg, arbetar på Patent- och registreringsverket, PRV. Han är verksamhetsutvecklare med 20 års erfarenhet:
– Varumärket blir ju det som man säljer produkterna eller tjänsterna under. Allt arbete som du har lagt ner på en produkt eller tjänst mynnar ut i ett varumärke. Så se till att skydda namnet direkt, för går det bra för dig kommer det garanterat kopior med snarlika namn och utseenden.
Skydda ditt varumärke
En varumärkesregistrering gör att ingen annan än du som har varumärket får använda det. Det är själva varumärket i form av logotypen eller namnet som skyddas. Inte produkten eller tjänsten i sig.
Varumärket du vill skydda får inte vara förväxlingsbart med någon annans. Det får heller inte vara beskrivande för de varor och tjänster du ansöker för. Säljer du grönsaker kan du inte skydda namnet tomat.
De viktigaste delarna i en ansökan består av:
- En beskrivning av vilka varor och/eller tjänster som du vill skydda för ditt varumärke.
- Att uppge vilka klasser som dina varor/tjänster ingår i. Det finns 45 olika klasser, varav 10 handlar om tjänster.
- Det kostar 1 800 kr att ansöka. Då ingår en klass. För varje extra klass du vill lägga till kostar det 900 kr.
Kan man slå sig till ro efter att man har fått varumärkesskydd?
– Nej, det är då arbetet börjar brukar jag säga. När du har fått ett varumärkesskydd har du en rättighet som du måste värna om. Det är attack direkt som gäller. Ser du en kopia kommer det att dyka upp fler om du inte agerar direkt och anmäler intrånget i ditt varumärkesskydd.
PRV kontrollerar att nya ansökningar om varumärkesskydd inte gör intrång på redan befintliga rättigheter. Men kontrollen fångar bara upp de som faktiskt söker varumärkesskydd. Många företag struntar i att söka varumärkesskydd. De kör bara på vilket gör att kopior av ditt skyddade varumärke kan komma ut på marknaden ändå. För att fånga upp dem måste du ha en god omvärldsbevakning och hänga med både på marknaden och på internet, förklarar Markus Dahlberg.
Vilket är det vanligaste misstaget företagare gör när de söker varumärkesskydd?
– Att de inte tänker tillräckligt långt fram. Tänk minst fem år fram i tiden och tänk brett. Ställ dig frågan hur du vill använda varumärket och hur du ser på utvecklingspotentialen. Hur ser visionerna ut? Var kan det här ta vägen? Ett varumärke gäller i tio år. Därefter kan du ansöka om förnyelse i ytterligare tio år i taget, så ett bra råd är att inte ansöka om för smalt skydd. Låt inte snålheten bedra visheten. Utslaget på tio år blir inte summan så stor, avslutar Markus Dahlberg på PRV.
Ett varumärkesskydd innebär att:
…ingen annan än du som har varumärket får använda det.
Oavsett om det gäller varor, tjänster, förpackningar, reklam eller annat, hindrar det andra från att kopiera eller snylta på det du skapat.
… om du har ett registrerat skydd så kan du sälja eller licensiera ut det.
Ditt varumärke är en ekonomisk tillgång. Ett varumärkesskydd kan också göra det lättare att hitta investerare och affärspartners.
…du kan vända dig till domstol vid varumärkesintrång.
Konflikterna handlar ofta om att företag anser att andra skapar varumärken som i allt för hög grad liknar deras egna. Domstolen kan förbjuda fortsatt intrång och döma till böter eller fängelse.
(källa: PRV)
Foto: Yvonne Ekholm