Jo, det går faktiskt att se en konjunktursvacka som en chans att ta nya tag och vässa strategierna. Den tesen driver i alla fall Mattias Andersson, näringspolitisk samordnare på Småföretagarnas Riksförbund med 32 000 medlemmar. Mattias arbetar med näringspolitiska frågor ur ett småföretagarperspektiv, både på lokal- och riksnivå.
– En lågkonjunktur kan ge utrymme och tid för att hinna andas och rusta sig bättre inför framtiden. När orderböckerna är fulla hinner vi inte med att ställa om vår produktionslinje, se över affärsstrategier och höja vår kompetens, fastän omvärldens förändringstakt egentligen kräver det, säger han.
Mattias tror att det är sista gången vi ser en lågkonjunktur som bygger på klassiska linjära konsumtionsmönster. Med nya fenomen som cirkulärekonomi, delningsekonomi, digitalisering, 17 globala hållbarhetsmål (som du kan läsa mer om här) och globaliserade värdekedjor kommer förutsättningarna för kunders köpbeteende troligtvis förändras radikalt.
– Detta är något som alla företagare behöver anpassa sig till. Det är nödvändigt att fundera över hur din affärsidé, produkter eller tjänster, passar in i framtiden. Som jag ser det är ett paradigmskifte på gång som möjliggör att etablerade
Fakta-titel
Jo, det går faktiskt att se en konjunktursvacka som en chans att ta nya tag och vässa strategierna. Den tesen driver i alla fall Mattias Andersson, näringspolitisk samordnare på Småföretagarnas Riksförbund med 32 000 medlemmar. Mattias arbetar med näringspolitiska frågor ur ett småföretagarperspektiv, både på lokal- och riksnivå.
– En lågkonjunktur kan ge utrymme och tid för att hinna andas och rusta sig bättre inför framtiden. När orderböckerna är fulla hinner vi inte med att ställa om vår produktionslinje, se över affärsstrategier och höja vår kompetens, fastän omvärldens förändringstakt egentligen kräver det, säger han.
Mattias tror att det är sista gången vi ser en lågkonjunktur som bygger på klassiska linjära konsumtionsmönster. Med nya fenomen som cirkulärekonomi, delningsekonomi, digitalisering, 17 globala hållbarhetsmål (som du kan läsa mer om här) och globaliserade värdekedjor kommer förutsättningarna för kunders köpbeteende troligtvis förändras radikalt.
– Detta är något som alla företagare behöver anpassa sig till. Det är nödvändigt att fundera över hur din affärsidé, produkter eller tjänster, passar in i framtiden. Som jag ser det är ett paradigmskifte på gång som möjliggör att etablerade